Hoogte en dieptepunten

3 augustus 2022 - Vossestrand, Noorwegen

Wegverkeersleider bij de lærdaltunnel: are you going to Bergen? Wij: yes. Hij: I have bad news for you. After the tunnel the road to Bergen is closed due to landslides. You can take the tunnel but you go left on the roundabout and take a detour. It will only take a couple of hours extra.

Het duurt 2 seconden voor ik deze informatie verwerkt heb. We moesten na de tunnel namelijk nog een klein uurtje rijden.

Ik: a couple of hours? Hij: yes 5 hours 🤯

Route en omweg 3 aug

Eerder deze dag...het begon goed. We zijn relaxed wakker geworden en de zon scheen. Na het ontbijt waren we snel gepakt voor onze reis van vandaag. We moesten 4,5 uur rijden naar Vossenstrand. Omdat er verder niks op de planning stond zouden we regelmatig stoppen. We hoopten er rond 18 uur te zijn. Onderweg verandert het landschap al snel. Waar we altijd door beboste bergen en fjorden en meren reden gaan we nu meer de hoogte in en wordt de natuur wat kaler. Zelfs de wolken blijven tussen de bergen hangen.

OnderwegOnderweg

Onderweg

Na 5 uurtjes rijden komen we aan bij de Lærdaltunnel. Nou je hebt hierboven gelezen wat er toen gebeurde. We besluiten toch door de tunnel te gaan. Het is namelijk de langste autotunnel van Europa (24.5 km) en hij staat hoog op mijn bucketlist. Binnen zijn we even gestopt om wat foto's en een filmpje te maken.

Lærdal tunnelLærdal tunnelLærdaltunnel

Lærdal tunnel

Na de tunnel stoppen we bij een benzinepomp om onze opties te bekijken. Dat zijn er niet veel. We moeten toch echt omrijden en ipv een uurtje moeten we nu weer 4,5 uur rijden. Maar wat een mooie tocht blijkt dit te zijn. We gaan door verschillende tunnels en rijden maar hoger en hoger door de bergen. We komen nu echt sneeuw tegen en pakken nog een stop in de sneeuw mee. Daar maak ik nog een kleine steenman door stenen op elkaar te stapelen. Natuurlijk slecht voor de natuur, maar ik hoop zo op een goede verdere reis en de trollen tegen te houden.

OnderwegSneeuw op 1250 meterSneeuw en ijsSneeuw en ijsSneeuwengel ElineSneeuw op 1250 meterPatrick en ElinePatrick en ElineSteenmannen stapelen

Hoogtemeter

Het is al na half 8 als we het Eidfjord en hardanger fjord passeren. We rijden weer lager en het regent hier al dagen dus overal zien we flinke watervallen. We beginnen nu echt honger te krijgen te besluiten maar een pizza te halen in Vossevangen. Iets voor 10 uur komen we aan bij het appartement. Gelukkig wat luxe en ruimte voor de komende 3 nachten 🤩

Waterval nabij VossestrandHonger om 21 uurAppartement VossestrandAppartement VossestrandAppartement VossestrandAppartement VossestrandAppartement VossestrandAppartement Vossestrand

1. Heidy:
    4 augustus 2022
    Wat een avontuur deze tocht. Mooi landschap en toch sneeuw. Komt die dikkere jas nog van pas.😉
  2. Ingrid:
    4 augustus 2022
    Elk nadeel heeft z’n voordeel. Nu is het rustig in de tunnel, anders had je het verkeersbord niet kunnen negeren 😀
  3. Lonneke:
    4 augustus 2022
    Mooie foto's hoor, ziet er echt prachtig uit. Lekker dat jullie de komende nachten even kunnen genieten van de luxe. Wel verdiend na de tegenslag :-).
  4. Wendy:
    4 augustus 2022
    O help🫣 Gelukkig hebben jullie er uiteindelijk toch ook weer heel wat moois voor terug gekregen. Maar op dat moment zou ik ook erg balen.
    Geniet ze op jullie luxere plekje. En ... een wasmachine 🤗🤣