Doet ze het of doet ze het niet?

9 augustus 2022 - Preikestolen, Noorwegen

Gisteren uitgebreid gepraat met Eline. Ga je morgen (vandaag dus) mee op tocht naar de Preikestolen? Het is 4 km naar het uitzichtpunt en duurt minimaal 2 uur heen en 2 uur terug. Maar ik geef heel duidelijk aan dat mijn tempo een stuk lager ligt dan de gemiddelde loper. Ik ga dat vast niet halen. Het feit dat er geen toiletten onderweg zijn, en ik vroeg wil vertrekken maken de keuze voor Eline nog lastiger.

Maar uiteindelijk beslist ze toch om mee te gaan, gelukkig 🥳. We rijden om 8 uur weg en zijn daar om iets na half negen. We beginnen aan de tocht om 9 uur. Het is nog fris 15 graden en de tocht is best zwaar. Het is echt klimmen over rotsen. Het is heel toeristisch dus druk, de paden zijn heel smal. We staan regelmatig stil om mensen voor te laten die sneller klimmen en moeten ook af en toe stoppen voor dalend verkeer. Patrick heeft de tijd om de meest mooie foto's te maken ❤️. Ik laat jullie genieten...

De kaartPreikestolenPreikestolenPreikestolenPreikestolenHalverwege omhoogLekker steilAl een eind op wegWaterplas onderwegWaterplas onderwegPreikestolenPreikestolenPreikestolen klimPreikestolen over het moerasNog een plateauOei hopelijk blijft alles hangenLysefjordHet schiet opPlateau is nog steeds steilDalBijna boven, denk ik

Boven maken we natuurlijk de foto op de rots met het Lysefjord op de achtergrond. Wat zijn die bootjes klein 🤯. We zijn dan ook op 604 meter hoogte en hebben bijna 400 meter geklommen.

Yes, de preekstoelFoto op de topOok met z'n 3-en op de top

De afdaling gaat minder soepel. Mijn benen zijn best moe en dan begeeft mijn enkel(band) het en verzwik ik tot 2x toe mijn enkel. Ik moet echt nog 80% van de tocht afleggen. Patrick en Eline blijven nog even bij mij, maar dat is voor hun ook niet zo leuk. Ik laat ze vast naar beneden lopen en doe het rustig op eigen tempo wel. Als ik beneden bij de weg uitkom stuur ik ze een berichtje en komen ze mij met de auto ophalen. Heb ik toch mooi maar 300 meter gesmokkeld 😅. Voldaan in de auto, blij dat ik dit nog gedaan heb. Nu drinken, drinken, drinken om het vochtbalans weer op peil te brengen. En een dagje rustig aan doen met de enkel 🤕.

En naar benedenEen stukje afgezet langs het ravijnEn naar benedenHet steilste stuk

De route enkele reis

1. Lonneke:
    Wauw😍
  2. Mike&Jeanne:
    9 augustus 2022
    Wat een prachtige foto’s, knap dat jullie dat gedaan hebben, vervelend voor je met je enkel, hoop dat het gauw beter gaat 🙁
  3. Inge:
    9 augustus 2022
    Wow wat een prachtige tocht. Echt knap dat jullie dit doen.
    Ik geniet mee vanaf de bank.
    Veel plezier nog.
  4. Heidy:
    10 augustus 2022
    Klimmen en klauteren, beloning
    Fantastisch uitzicht. Kei goed dat jullie dit hebben volbracht. Beterschap met je enkel.
  5. Rian:
    10 augustus 2022
    Wat een mooie foto’s Tessa. Geniet nog van je vakantie en rustig aan met die enkel.

Gr.
  6. Wendy:
    12 augustus 2022
    Wow, super gaaf. Wat een mooie foto's!