Stavanger

11 augustus 2022 - Stavanger, Noorwegen

Ons laatste dagje in Noorwegen is aangebroken. Vandaag komen er geen nieuwe gasten, dus kunnen we rustig aan doen. Eerst maar eens goed wakker worden en daarna alles opruimen en inpakken. In de middag vertrekken we eerst naar Stavanger zelf.

Daar aangekomen lopen we eerst naar het oude centrum van Stavanger ofwel Gamle Stavanger. Deze wijk bevat de typische Noorse kenmerkende witte houten huizen, daterend uit de 18e en 19e eeuw. De circa 170 houten huizen worden nog steeds bewoond en de wijk bevat een aantal pittoreske winkeltjes en musea.

Witte huisjes in gamleWitte huisjes in gamle

Via de haven lopen we naar de kleurrijke straat in fargegaten. In een zijstraat nemen we plaats bij Phileas Fogg. Heerlijke hamburger en pizza gegeten. Een aanrader voor wie hier nog eens komt.

StavangerHaven StavangerFargegatenHamburger bij phileas foggPizza voor ElinePhileas fogg

Na het eten lopen we omhoog richting de uitkijktoren Valberget.

Valberg uitkijktorenValberg torenUitzicht vanaf valberg torenNog een ijskoffie bij espresso house

Als afsluiter drinken we nog een ijskoffie van de espresso house en daarna rijden we in 20 minuten naar de fjord line boot (ms Stavangerfjord).

Ms StavangerfjordPassen en metenOnze hutOnze hutOnze hut

Onze hut is geupgrade naar een invalide cabin. Hier is meer ruimte en een raam. Zou dat komen omdat ik nog wat aan het strompelen ben 🤪. Op naar een nachtje op de boot, morgen nog 1004 km te gaan.

1. Lonneke:
    11 augustus 2022